02/07/2018

Colomer anuncia l'elaboració d'un Pla Estratègic de futur per a donar continuïtat al Llibre Blanco de Turisme

El secretari autonòmic de Turisme, Francesc Colomer, ha anunciat un Pla Estratègic de futur que donarà continuïtat al Llibre Blanco de Turisme. Colomer ha realitzat aquestes declaracions després de presidir la reunió del Consell de Turisme celebrada a Benidorm, on ha destacat que aquesta sessió «arreplega la participació de tot el sector i representa un ampli ventall de veus que componen la indústria turística».
Francesc Colomer ha explicat que la d’aquest divendres «ha sigut l’última reunió del Consell de Turisme de la Comunitat Valenciana amb el seu actual format, doncs la nova Llei de Turisme, Oci i Hospitalitat canvia l’estructura».
Així, ha explicat que la Llei estableix que el règim d’organització i funcionament, així com la determinació de la seua composició, serà aprovat en seu parlamentària mentre que el règim d’elecció dels membres, la composició, l’organització i el funcionament intern seran objecte de desenvolupament reglamentari.
El secretari autonòmic ha precisat que, durant el Consell, s’ha fet balanç de les gestions de l’any 2017, així com del primer semestre del 2018. La principal novetat que ha volgut ressaltar ha sigut «l’aprovació de la nova Llei de Turisme, Oci i Hospitalitat de la Comunitat Valenciana».
En aquesta línia, ha indicat que «s’ha traslladat al sector el cronograma dels reglaments que es deriven de la Llei» i ha especificat que «tenim divuit mesos per a armar tota la normativa que es deriva de la nova Llei».
Objectius per al segon semestre de 2018
El titular de Turisme ha assenyalat que un altre dels assumptes tractats en el Consell d’aquest divendres ha sigut el «pronòstic de treball del segon semestre de 2018» i, segons ha avançat, «anem a posar l’èmfasi a presentar un Pla Estratègic que serà la continuïtat del Llibre Blanco de Turisme».
Colomer ha recordat que la nova Llei «introdueix la necessitat que l’òrgan del Govern autonòmic en matèria turística es dote d’un pla estratègic, un document per a il·lustrar el camí i les línies a seguir a curt i mig termini».
En aquesta línia, ha informat que el seu departament ja ha començat a preparar el Pla de Màrqueting de l’any 2019, i ha volgut remarcar que en la pròxima edició de la WTM de Londres «acudirem amb un estand diferenciat i propi, accentuant la singularitat i la diferenciació de la Comunitat». A més, ha avançat que s’està estudiant implementar accions paral·leles a Londres en el marc d’aquest certamen.
Línies d’acció per a 2018
En la reunió del Consell de Turisme de la Comunitat Valenciana també s’han analitzat les línies d’acció previstes per a 2018 i s’ha realitzat un balanç de les activitats dels primers sis mesos de l’any.
Colomer ha explicat que les accions previstes per a 2018 «responen a la nova política turística de la Generalitat Valenciana, que s’orienta des de tres grans eixos estratègics: incrementar la rendibilitat del sector, des de la diversificació de productes i la desestacionalización; vertebrar el territori des d’una nova concepció de l’espai turístic; i millorar la imatge reputacional de la Comunitat Valenciana».
En concret, s’han revisat les accions previstes en el Pla Operatiu de Màrqueting 2018 de la Comunitat Valenciana; s’han presentat les accions dutes a terme en matèria de formació així com dels programes dirigits a accelerar a les empreses cap a la seua diferenciació en el mercat turístic; i també s’han exposat les xifres aconseguides en el programa ‘Hospitalitat Comunitat Valenciana’ en el primer semestre de 2018.
Durant la reunió també s’han analitzat les línies d’acció dirigides a incrementar la competitivitat des de l’oferta turística i en clau territorial, així com les ajudes destinades a empreses, destinacions, serveis i productes a través dels programes d’ajudes de Turisme.
Així mateix, s’ha exposat la situació de les noves infraestructures arreplegades en el Pla d’Infraestructures Estratègiques de l’Agència Valenciana de Turisme que es concreta, en el Centre de Desenvolupament i Acceleració Turística Fàbrica Giner-Els Ports la finalització de la qual es preveu per a final d’any; El Centre de Desenvolupament i Acceleració Turística de València que es preveu acabar en 2019; i les obres de la nova oficina Tourist Info Alacant que s’iniciaran en els pròxims dies.
Finalment, també s’ha exposat el treball que es desenvolupa a través del Pla Anual d’Inspecció, del que s’ha reflectit un balanç positiu pel destacat nombre d’allotjaments donats d’alta en el registre oficial.
Informe de gestió 2017
Cal destacar que, per primera vegada, l’Agència Valenciana del Turisme ha editat per a la seua distribució entre els membres del Consell de Turisme, la seua memòria anual de gestió de 2017, que emmarca les principals línies de treball dutes a terme en l’últim exercici.
Colomer ha ressaltat d’aquest document «els quasi 700 projectes presentats per empreses i destinacions turístiques en 2017 i als quals hem recolzat amb prop de 6 milions d’euros, d’altra banda, ha detallat «els prop de 3,4 milions invertits en noves infraestructures i dotacions per a fer cada dia més competitius els nostres espais de litoral; les més de 43.000 hores de formació impartides per a seguir qualificant al nostre principal actiu turístic, els professionals del sector».
A més, ha destacat que «hem assistit a prop de 50 fires realitzades en el mercat nacional i internacional per a seguir donant a conèixer la nostra rica i variada oferta turística», i ha recordat «el llançament i consolidació de programes estratègics com CreaTurisme, Accetur, Invat.tur Emprèn, Turisme Ètic i Inclusiu, o el programa d’Hospitalitat, per a incidir en la diferenciació de la nostra destinació sobre la base de tot allò que ens fa únics, singulars, i atractius».
Colomer també ha volgut ressaltar «que l’Agència Valenciana del Turisme ha sigut molt activa en 2017 en el marc de l’Any Internacional del Turisme Sostenible, promogut per l’OMT, i així se li ha reconegut expressament des d’aquest organisme internacional».
Desestacionalización i rentalidad
Pel que fa a les xifres, Colomer ha volgut recordar que fins a abril el turisme internacional ha crescut un 8,4% a la Comunitat Valenciana, una xifra que suposa el major increment de totes les autonomies.
Així mateix, ha augmentat un 8% la despesa turística total durant el primer quadrimestre de l’any, un resultat que, al seu judici «reflecteix l’esforç d’innovació i de dinamisme del sector turístic valencià».
De la mateixa manera, el titular de Turisme ha destacat l’increment del 9,4% de la rendibilitat hotelera i del 5,8% de l’ocupació turística. «Desestacionalización i rendibilitat, dues dels nostres grans reptes queden patents en la temporada de gener a abril», ha afirmat Colomer.
Finalment, el secretari autonòmic ha fet referència a les previsions de juny a setembre, i ha assenyalat que s’estima «un augment del 3,4% pel que fa al mateix període de 2017». En aquesta línia, ha informat de l’increment de la despesa per a aquesta temporada estival del 7%, així com d’un creixement del turisme nacional d’entorn del 3% i del 7% en l’ocupació turística.