07/03/2018

Les sis disrupcions tecnològiques que van a transformar al Turisme

El blockchain, la Intel·ligència Artificial, els chatbots, el Bitcoin, el big data i el canal Amazon ja estan en l’agenda dels gegants turístics per a tractar d’explotar els beneficis de l’ús d’aquestes sis disrupcions tecnològiques. Tui, Booking, Expedia o Meliá són alguns dels conglomerats que tenen projectes sobre ells, com ha desgranat una anàlisi de REPORTUR.
El CEO de Tui, Fritz Joussen, va dir en l’última presentació de resultats del major grup turístic mundial: “En Tui, blockchain no és solament una visió, sinó que des de l’estiu de 2017 ja és una realitat operativa gràcies a una aplicació anomenada bed swap”.
La directiva d’aqueix conglomerat, Natascha Kreye, ja havia detallat anteriorment que “el pla és usar blockchain per a generar contractes intel·ligents amb hotelers i millorar l’inventari hoteler de la companyia. L’ús de la tecnologia permet compartir dades d’una manera segura i eficient per a maximitzar les tornades d’inventari”.
L’ús de blockchain en el sector pot travessar diverses àrees, fer més transparent el procés de liquidació de tarifes i pagaments, realitzar acords entre companyies “aèries, comprar blocs d’habitacions a hotel”, neutralitzar a intermediaris no desitjats, generar contractes intel·ligents per a acords transitoris, fidelizar clients i identificar passatgers d’una manera més segura.
Felipe Santi, CTO de Sismotur, opina que “el blockchain tindrà futur en la mesura en què alguna de les seues implementacions resistisca el pas del temps demostrant que la seua resiliència és major que la més potent de les xarxes clàssiques actuals. El sector turístic en particular té molt que guanyar si ho utilitza amb bon encert i esperem poder ensenyar un primer projecte el gener vinent de 2018 en Fitur”.
El CEO d’Expedia, Mark Okerstron, va alertar el desembre passat que el futur la indústria dels viatges passa pels robatoris i chabots perquè el seu progrés està directament relacionat amb la innovació. El seu OTA ha invertit 1.300 milions de dòlars en la recerca de noves tecnologies.
Okerstron va apuntar al seu ritme “trepidante” i encara que destaca que el telèfon o l’ordinador segueixen sent els aparells tecnològics més usats crida l’atenció sobre l’ús de robots i chatbots (robot conversacional) i el de la veu mitjançant els assistents en els telèfons intel·ligents, per exemple, Siri en el cas d’Apple o els assistents en altaveus com Alexa, d’Amazon.
Per la seua banda, Booking.com va anunciar també al desembre que ampliava la versió pilot del seu nou servei de chatbot de suport, Booking Assistant, a les reserves en anglès de tot el món. La versió pilot del nou servei de chatbot de suport de Booking.com ja està disponible per a totes les reserves en anglès, i gestionarà el 30% de les peticions dels clients de forma automàtica en menys de 5 minuts.
Booking Assistant ja va estar disponible per a més viatgers just abans de la temporada de viatges de final d’any, permetent al client la possibilitat d’obtenir suport de primera línia per a les seues reserves, a més de respostes a les preguntes més freqüents relacionades amb la seua estada, amb una interfície de xat molt intuïtiva.
Amb l’objectiu d’aprofundir la seua transformació digital, Meliá va anunciar que pretén ajustar tota l’estratègia del grup a través de quatre pilars: big data, segmentació i personalització de l’experiència, i-commerce i l’omnicanalidad, i els nous models de negocis digitals.
El projecte Meliá Digital va començar en 2014 amb una inversió superior a 100 milions d’euros. La pàgina web, renovada enguany i adaptada per a smartphone, es va convertir l’any passat en la font d’ingrés principal de la companyia. En la seua aposta digital, la cadena es va unir a Telefónica, que va assumir la renovació dels sistemes d’informació -centres de dades i servidors- i els serveis de comunicacions.
El big data s’ha convertit en una de les principals palanques de Meliá per a la transformació digital de la seua core business. Pretén que els continguts de la seua pàgina web s’adapten a cada client de manera individualitzada, en funció de la informació disponible sobre els patrons de consum, fidelitat i activitat en xarxes socials, per a oferir-los la millor experiència i el missatge més personal possible, assenyala el diari del negoci digital.
El CEO de Meliá, Gabriel Escarrer Jaume, havia revelat el juny passat que la cadena, ajudada pel big data anava a aplicar des d’enguany un preu diferent a cada client que reserve una habitació en algun dels seus hotels. Escarrer va explicar l’evolució digital de la companyia, detallant que fa quatre anys l’11% dels comercials tenia perfil digital, mentre que ara són el 60%. “Avans portaven maletí i avui són matemàtics, estadístics i enginyers”, va assegurar. Així mateix, va subratllar que de cada 100 clients que acudeixen a melia.com, reserven 2,6. Escarrer va assegurar que és un bona dada.
Respecte a la intel·ligència artificial, Cada vegada són més els hotels que aposten per ella, amb robots programats per a rebre al client, fer el check-in o traslladar les seues maletes. En l’àrea emissora, les seues aplicacions es preveuen prometedores sobretot per al Business Travel.
Sobre Amazon, el president d’Hotelbeds Group, Joan Vilà, va assegurar en una conferència que “Amazon té més potencial que Facebook en distribució hotelera”. Meliá, confirmant-ho, va ser la primera cadena mundial a apuntar-se a la venda d’habitacions en Amazon durant el passat Black Friday. I respecte als bitcoin, Destinia ha sigut la pionera. En suma, el sector està donant prioritat a l’aplicació al Turisme de les innovacions tecnològiques.
Impulsant incubadores
Grans hoteleres vacacionals, cadenes urbanes, gegants aeris i agències online vénen coincidint a impulsar incubadores de start-ups. Les últimes a seguir aquests projectes han sigut NH, Iberostar, IAG i Ryanair, seguint a Destinia i Hotusa. Els gegants turístics no han deixat escapar l’oportunitat d’escàs risc i alta rendibilitat que suposen les empreses tecnològiques.
Font: Reportur.com